به شبکه اجتماعی کلوب هواداران خوش آمدید .

 » » كمدي، گمشده ميان ادا و اطوارهاي پوچ!

        مورد علاقه

        كمدي، گمشده ميان ادا و اطوارهاي پوچ!

        بداهه پردازي در ژانر كمدي ضروري است مشروط بر اينكه مورد تأييد كارگردان باشد
        سعيد سهيلي كارگردان سينما در خصوص خاصيت فيلم هاي كمدي  گفت: گاهي با ديدم يك فيلم حال‌مان خوب مي‌شود و غصه ها و مشكلات‌مان را فراموش مي كنيم و در عين حال لبخندي هم بر لب‌مان مي آيد. گاهي هم فيلمي ساخته مي‌شود صرفاً براي شاد كردن مخاطب و نه براي خنداندن او. بنابراين يك فيلم كمدي هم مي تواند حرفي براي گفتن داشته باشد هم مي تواند صرفاً براي خنداندنِ مخاطب باشد و حال او را خوب كند.
        سهيلي در مورد مرز ميان كمدي سطحي و طنز فاخر در سينما بيان داشت: عملاً چنين خط كشي وجود ندارد. فيلمسازِ شخصا آگاه به اين است كه از چه ابزاري و به چه طريقي قصد دارد مخاطب را بخنداند؛ متوجه است كه آيا يك موقعيت طنز به وجود آورده است و يا با شكلك درآوردن سعي دارد مخاطب را به خنده آورد. آگاه است كه با طنزي گزنده و نيش دار حرف خود را بيان مي‌كند و يا صرفاً حرف هاي فكاهي مي زند. بنابراين فيلمسازان آگاه هستند كه به چه سمت و سويي مي روند. كساني كه به واقع توانِ ساخت فيلم هاي كمدي استاندارد را ندارند، طبيعتاً به سمت استفاده از ادا و اطوار هاي پيش پا افتاده و حرف هاي ركيك مي روند.
        كارگردان «گشت ارشاد» در ادامه افزود: معضل فيلم هاي كمدي نخست به فيلمنامه و در مرحله دوم به كارگردان بازمي گردد. اين فيلمنامه و كارگردان است كه به بازيگران مي گويند چگونه به ايفاي نقش بپردازند. به اعتقاد من عمده فيلم هاي كمدي خوبي كه ساخته مي شوند نخست به دليل فيلمنامه خوبشان است كه توسط كارگردان ادامه مي يابد و با بازي بازيگران تكميل مي‌شود. فيلم هاي كمدي ضعيف نيز به همين ترتيب است.
        اين كارگردان درباره بداهه پردازي و اهميت آن در پيشبرد فيلم هاي كمدي گفت:  در ژانر كمدي بر خلاف ساير ژانرها بداهه و بداهه پردازي تاثيرگذار و بسيار ضروري است، اما بداهه بايد در زمان تمرين و پيش از گرفتن پلان ها و فيلمبرداري و پس از آن توسط كارگردان روتوش شود. وقتي بداهه در هنگام برداشت و فيلمبرداري انجام شود روش صحيحي نيست، اما به طور كلي در فيلم هاي كمدي نياز است بداهه توسط بازيگران اتفاق بيافتد، چرا كه موقعيت ها و ديالوگ هاي طنز در همين بداهه گويي ها در زمان تمرين شكل مي گيرند. بنابراين تمامي بداهه پردازي ها باستي مورد تأييد كارگردان قرار بگيرند.
        سهيلي در خاتمه با بيانِ اينكه مخاطبان از رفتنِ به سينما هر كدام دلايل خاص خود را دارند دلايل استقبال مخاطبان از ژانر كمدي غريزه انسان ها براي شاد بودن دانست و گفت: در جامعه ما نياز به خنديدن و شاد بودن بسيار احساس مي‌شود. در جامعه ما درصد كساني كه دوست داشته باشند در فضاي سينما بترسند پايين است و بيشتر ترجيح مي‌دهند با حال خوب از سالن سينما بيرون بيايند و همين شايد مهم ترين دليل استقبال عموم مردم از اين ژانر باشد.  


        فرهنگ شوخي نويسي و کمدي نويسي در سينماي ما وجود ندارد
        پيمان عباسي از فيلمنامه نويسان سينماي کشورمان در خصوص خاصيت سينماي کمدي در سينما  گفت: واقعيت اين است که وقتي از سينماي کمدي صحبت مي کنيم هدف اصلي آن بايد خنداندن مخاطب باشد. بنابراين در استاندارد جهاني هر ژانري در سينما هدف خود را دنبال مي کند، اما اينکه آيا فيلم هاي کمدي مجاز به بهره مندي از هر روشي براي خنداندن مخاطب هستند يا خير، مو ضوعي قابل بحث است. از منظر سبک شناسي،  سبک هاي مختلفي از کمدي وجود دارد، يک جنس از کمدي سطحي تر است و جنس شوخي ها نيز متفاوت است، اما در کمدي‌اي که فاخر تر بوده و قرار است مقولات عميق تر و جدي تري در قالب کمدي مطرح شود، جنس شوخي نيز به گونه ديگري است. از آنجا که در سينماي ما شناخت درستي از سبک هاي مختلف کمدي وجود ندارد،  در نتيجه معدود افرادي که در عرصه کمدي فعاليت مي کنند، گاهي از شوخي هايي استفاده مي کنند که با مفهوم اصلي کمدي تطابق ندارد و گاهي شوخي ها خوب از آب در نمي آيد. در سينماي ما اساسا فرهنگ شوخي نويسي و کمدي نويسي وجود ندارد. کمدي نويسي به مثابه يک علم قواعد خاص خود را دارد و اگر اين قواعد رعايت نشود تاثير به سزايي ندارد.
        وي ادامه داد: عدم شناخت از جنس کمدي، طراحي شوخي، تفاوت کمدي با طنز و هجو سبب مشکلات گوناگوني در ژانر کمدي مي شود. به عنوان مثال يک جنس کمدي در سينماي ما وجود دارد که اصطلاحا از آن با عنوان کمدي فيلمفارسي نام برده مي شود که از دوران پيش از انقلاب تا کنون ادامه يافته است. اين گونه فيلم ها در واقع ملغمه اي بودند از همه چيز. اين گونه فيلم ها در واقع تابع هيچ  قاعده و قانون خاصي  نبوده و ميان عناصر آن هارموني خاصي برقرار نيست. اين ايراد اول از همه به فيلمنامه بر مي گردد. به علاوه اين گونه اشتباهات ممکن است در روند توليد نيز اتفاق بيفتد.
        عباسي با بيان اينکه بداهه پردازي در سينما با خلاقيت بازيگران کمدي ارتباط دارد گفت: برخي از کمدين هاي ما، از مقوله بداهه پردازي شناخت خوبي داشته که در حال حاضر در سينماي کمدي ما نقش به سزايي دارند، اما گاهي به دليل عدم شناخت کافي برخي از کارگردانان بازيگران فيلم هاي کمدي در بداهه پردازي بيش از حد آزاد گذاشته مي شوند و به نظر مي رسد که کنترل صحنه در اختيار فيلم و فيلمنامه نيست. بنابراين زماني که فيلم را در مجموع نگاه مي کنيم مي بينيم چارچوب درستي ندارد، اما اگر کمدي درست طراحي شود و استاندارد باشد، فيلم در عين حالي که ساختار مناسبي دارد مي تواند مخاطب را بخنداند.  به عنوان مثال در سينماي ما پيمان قاسم خاني از جمله کساني است که استانداردهاي کمدي را به خوبي مي شناسد. اگر يک فيلمنامه کمدي به درستي و بر مبناي استاندارد هاي اين سبک طراحي شده باشد، حتي با يک شخصيت کمدي مي تواند، ژانر فيلم را به کمدي تبديل کند، اما معضل اساسي سينماي ما در اين زمينه اين است که علمِ ژانر کمدي در سينماي ما وجود ندارد.
        عباسي در خصوص عناصر طنز در سينماي کمدي بيان داشت: اگر المان هاي طنز در فيلم هاي کمدي به درستي استفاده شود نتيجه خوبي حاصل مي شود. بنابراين، اين عناصر اگر در جاي خودشان استفاده شوند کارکرد دارند. بنابراين اگر از اين عناصر به درستي استفاده نمي شود به اين معنا نيست که که في نفسه بد هستند، بلکه مکن است شيوه استفاده از آنها درست نباشد.    
        نويسنده «توفيق اجباري» افزود: در سينماي هاليوود تعدادي شوخي نويس در اختيار سناريست قرار مي گيرند. اين شوخي نويس ها بر اساس تکنيک و متدهاي خاصي شوخي هايي را به فيلمنامه اضافه مي کنند. بنابراين فيلمنامه نويس طنز از تجربه شوخي نويس استفاده مي کند، اما در سينماي ما چنين امري اساسا وجود ندارد و سناريست شخصا نگارش تمام بخش ها را بر عهده دارد.     
        عباسي در پايان با اشاره به اين نکته که اساسا ژانر طنز در همه جاي دنيا پرطرفدار است گفت: تمايل به شادي و لذت بردن از زندگي از خصايص بشري است و در تمام جهان نيز ژانر کمدي جزء پرفروش ترين ژانرهاي سينمايي است. در ايران که با جامعه اي ملتهب و غمگين مواجه هستيم عموم مردم حوصله غم وغصه را نداشته و مي خواهند از فيلم ديدن در سينما لذت ببرند و با حال خوب از سينما بيرون بيايند.  


        استقبال مخاطبان ملاک خوب بودن يک فيلم نيست
        مهرداد فريد، فيلمنامه نويس و کارگردان سينما در زمينه استانداردهاي سينماي کمدي  گفت: در همه جاي دنيا، اين تماشاگران هستند که  راه را به فيلمسازان نشان مي دهند. به عناون مثال اگر در هاليوود کمدي هاي با کيفيت ساخته مي شود، در واقع به تبع سليقه مخاطبان است بنابراين اگر کمدي هاي ضعيف ساخته شوند مردم از آن استقبال نمي کنند. در نتيجه نمي توان به سينماگران خرده گرفت و اين ايراد به تقاضاي مخاطبان وارد است، چرا که از کمدي سخيف و بي بنيه استقبال مي کنند. در حالي که قاعده بايد اين باشد که فيلمساز به نگاه مخاطب جهت دهد. استقبال مخاطبان ملاک و معيار خوب بودن کيفيت يک فيلم نيست. اين استقبال تنها نشان دهنده توانايي آن فيلم در جذب مخاطب است. گاهي اين امر شبيه کلاه برداري مي شود و کلاه برداري در سينما اين گونه معنا مي شود که مخاطبان را جذب تماشاي فيلمي پوچ و بي خاصيت کنيم.
        اين فيلمنامه نويس در ادامه افزود: فيلم يک کليت يکپارچه است. بنابراين اگر فيلمي ضعيف باشد از تمامي جهات ضعيف است و ضعف در يکي از بخش ها به ساير بخش ها نيز لطمه وارد مي کند.
        وي در خصوص نقش بداهه پردازي در فيلم هاي کمدي و حد و مرز آن بيان داشت: بداهه و بداهه پردازي به ويژه در سينماي کمدي بسيار رايج است. بسياري از کمدين ها مولف هستند و بداه پردازي هايي دارند که ويژه و خاص خودشان است، اما برخي از بازيگران سينماي کمدي توانايي چنين بداهه پردازي هايي را ندارند. بازيگراني در حال حاضر در سينماي ما فعال هستند که در بداهه پردازي شناسنامه دارند و کارگردانان ترجيح مي دهند که در فيلم خود از ويژگي هاي بداهه پردازي اين‌گونه بازيگران استفاده کنند. به هر حال هر بازيگري بايد توانايي بداهه پردازي را داشته باشد.
        فريد افزود: قطعا بداهه پردازي در فيلم هاي کمدي بايد در ارتباط  با ساختار و چارچوب فيلمنامه باشد. در بازيگري بداهه در واقع تک لحظه هاي گذراست که به بازيگر مولف يک نوع تشخص مي دهد و کارگردان بر آن نظارت دارد. اين بداهه‌پردازي بايد در جهت پيشبرد روند قصه و هدفمند باشد. بنابراين اگر تعامل درستي ميان کارگردان و بازيگر وجود داشته باشد اين بداهه پردازي به ساختار فيلم لطمه نمي زند.
        وي در خاتمه در رابطه با دلايل استقبال مخاطبان از ژانر کمدي در سينماي ايران بيان داشت: اتفاقا اين اتفاق هميشه رخ نداده و ما شاهد مواردي بوده ايم که در اين ژانر ساخته شده، اما استقبال خوبي از آنها صورت نگرفته است. بنابراين مردم هم از رفتن به سمت کمدي هايي که ارزشمند نيستند امتناع مي کنند. به علاوه فقدان شادي در جامعه ما سبب مي شود سينما به کمک جامعه بيايد و اين خلأ را پر کرده و براي‌شان فضايي شاد فراهم آورد. نياز به شعف و شادي مي تواند يکي از دلايل مهم استقبال مخاطبان از اين ژانر باشد.

        كمدي، گمشده ميان ادا و اطوارهاي پوچ!

        منبع: بانی فیلم


        +4


        سعيد سهيلي

        ارسال این مطلب برای دوستان شما

        مطالب مرتبط

        ارسال نظر

        نام:*
        ایمیل:*
        متن نظر:
        پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
        کد را وارد کنید: *
        © Copyright 2013-2014 Fans Cloob . All Rights Reserved & Design by Taktaz Group