به شبکه اجتماعی کلوب هواداران خوش آمدید .

 » » نقش خاطره بر پرده نقره‌اي!

        مورد علاقه

        نقش خاطره بر پرده نقره‌اي!

        سال گذشته هم فيلم‌هايي چون «مسافر» و «يک اتفاق ساده» سهراب شهيد ثالث در گروه هنر و تجربه اكران شد. فيلم‌هاي ارزشمند زيادي را مي‌توان در فهرست انتظار براي اكران در گروه هنر و تجربه قرار داد، فيلم هايي كه يادآور دوران درخشاني براي سينما ايران است و نسل جوان يا آنها را نديده‌اند يا نسخه‌هاي بي‌کيفيت شان را مشاهده کرده‌اند. پيش از اين فيلمخانه ملي ايران با اينکه بيشتر تمرکزش روي فيلم هاي کلاسيک خارجي بود، گاهي نيز اقدام به اکران فيلم‌هايي چون «خاک» (مسعود کيميايي)، «طبيعت بي‌جان» (سهراب شهيد ثالث)، «تنگسير» (امير نادري) و... نيز مي‌کرد. حالا اما سالهاست که فيلمخانه ملي برنامه‌اي براي نمايش فيلم ندارد؟! در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد گروه هنر و تجربه مي‌تواند با گزينش آثار برتر تاريخ سينماي ايران امکان ديده شدن اين فيلم‌ها را بر پرده بزرگ سينما براي سينما دوستان فراهم کند.سيروس الوند:
        بايد عادت فيلم ديدن در سينما احيا شود

        سيروس الوند درباره اکران فيلم هاي خاطره انگيز در گروه هنر و تجربه  گفت: فيلم هايي نظير «باشو غريبه اي کوچک»، «گاو» و... بيشتر از اينکه فيلم هايي خاطره انگيز باشند، فيلم هاي مطرح تاريخ سينماي ما هستند. «باشو غريبه اي کوچک» زمان اکرانش چندان مورد لطف مسوولان قرار نگرفت و اميدوارم اين بار با استقبال مخاطبان و به خصوص نسل جوان مواجه شود.
        کارگردان «دست هاي آلوده» افزود: هيچ اشکالي ندارد اگر چند سينما به اکران گروه هنر و تجربه اختصاص يابد. علاقمند به برنامه هاي اين گروه هستم.  وي ادامه داد: قطعا علاقمندان به سينما فيلم هاي مطرح تاريخ سينما را در قالب DVD يا CD ديده اند، اما قطعا ديدن اين فيلم ها روي پرده سينما لطف ديگري دارد. اصلا بايد عادت فيلم ديدن در سينما احيا شود. درست مثل اينکه مردم به سينما نروند، چون تمام غذاها را در منزل هم مي توانند درست کنند. فيلم را بايد در سينما ديد.ايرج رامين فر:
        تماشاي فيلم‌هاي خاطره انگيز نسل جديد را از بيگانگي با گذشته‌اش مي‌رهاند

        ايرج رامين فر اکران مجدد فيلم‌هاي قديمي را مثبت ارزيابي کرد و گفت: اکران مجدد اين فيلم‌ها تاثير خوبي بر مخاطب خواهد گذاشت و مخاطب اين شانس را مي‌يابد که فيلم‌هاي کلاسيک تاريخ سينماي ايران را بر پرده سينما ببيند. قطعاً تماشاي اين فيلم‌ها در سينماها تاثيرگذارتر از تماشاي‌شان در تلويزيون يا فيلمخانه‌هاست. اين برنامه مي‌تواند باعث شناخت دوباره مخاطب از سينماي کلاسيک ايران شود که بسيار مفيد خواهد بود.
        وي در پاسخ به اينکه چطور مي‌شود اکران فيلم‌هاي خاطره انگيز را به يک سنت پايدار تبديل کرد، بيان داشت: مسوولاني که در راس امور سينمايي هستند بايد تمهيداتي در اين زمينه بيانديشند. آنها بعد از نمايش فيلم «گاو» بايد تاثيراتش را ارزيابي کنند و در صورتيکه مثبت بود آن را ادامه دهند.
        رامين فر ادامه داد: «گاو» به لحاظ پخش مشکلات مميزي ندارد، اما متاسفانه خيلي از فيلم‌هاي قديمي دچار چنين مشکلاتي هستند. البته فيلم‌هايي نظير «باشو غريبه‌اي کوچک»، «رگبار»، «شايد وقتي ديگر»، «مسافران» و... که هيچ مشکل سانسوري ندارند را مي‌توان دوباره به نمايش گذاشت و نمايش مجددش قطعا خاطره انگيز است. اكران اين آثار جداي از خاطره‌ انگيز بودن، نسل جديد را از بيگانگي با گذشته‌اش مي‌رهاند. در کل اين حرکت گروه هنر و تجربه را بسيار مثبت مي‌دانم و اميدوارم تداوم داشته باشد.

        جواد طوسي:
        بايد امکان اکران ديگر فيلم‌هاي خاطره انگيز و برجسته نيز فراهم شود

        جواد طوسي منتقد و كارشناس سينما در پاسخ به اينکه آيا فيلم‌هاي قديمي مي‌توانند در اکران مجدد مخاطبان خود را بيابند،  گفت: در وهله اول بايد ديد که هر کدام از فيلم‌هاي قديمي که قرار است اکران مجدد شوند چه نقش و جايگاهي در مقطعي که اکران شدند داشتند. مثلا فيلم «گاو» از نمونه‌هاي شاخص مراحل اوليه شکل گيري موج نو در اواخر دهه 40 است که همچنان علاقمندان خودش را دارد، اما نکته‌اي که بايد در نظر گرفت اين است که براي اکران مجدد آيا صرفا مي‌بايست فيلم‌هايي را در اولويت قرار داد که از حساسيت‌ها و خطوط قرمز کمتري برخوردارند؟ فيلم «گاو» بعد از انقلاب اين شانس را پيدا کرد که در يک جمله مصداقي رهبر فقيد انقلاب قرار بگيرد و بدين ترتيب هم توانست فتحي بابي ايجاد کند براي خيره شدن به مقطعي از تاريخ سينما و هم اينکه يکسري سوتفاهمات را از سينماي پيش از انقلاب مرتفع نمايد. منتها من فکر مي‌کنم در تداوم اين آزمون و خطايي که سينماي ما در اين 37 ـ 36 سال تجربه کرده و متاسفانه همچنان در حال ادامه دادنش است نياز به يکسري جسارت داريم که در مورد برخي ديگر از فيلم‌هاي تاريخ سينما فضا و بستر مناسبي را براي نمايش فراهم سازيم تا امکان نمايش آنها هم مهيا شود. چرا به صرف حضور بازيگر شاخصي که ارزش‌هاي انکارناپذيري در مقوله بازيگري دارد و متاسفانه در حذف بي رحمانه تاريخي قرار گرفته، فيلم‌هايش هم بايد قرباني اين ديدگاه شوند؟
        طوسي با اعلام اين نكته كه اكران فيلم هاي خاطره انگيز تاريخ سينما بايد با نوعي خط شكني از سوي مسؤولان ادامه يابد در ادامه گفت: چرا نسل‌هاي جديد بايد از اين فرصت محروم باشند که فيلم‌هاي اين بازيگران را روي پرده سينما ببينند؟ بالاخره روزي سياستگذاران سينماي ما و مسوولان ذيربط بايد خط شکني کنند و در تغيير اين فضا و سوء تفاهمات نقش کاربردي داشته باشند. به شکلي که امکان نمايش فيلم‌هايي مثل «قيصر»، «خاک»، «گوزن‌ها» و... فراهم باشد. بعضي از فيلم‌هاي خاطره انگيز قديمي هيچ مشکل مميزي هم ندارند و تنها به خاطر حضور بازيگر يا بازيگراني که به دلايل مختلف در چرخه سياسي نظام قبلي قرار گرفته‌اند امکان نمايش عمومي ندارند. قطعا اينگونه فيلم‌ها را مي‌توان با يکسري جرح و تعديلاتي به نمايش عمومي گذاشت. به نظرم در محيط‌هايي مثل موزه سينما، گروه هنر و تجربه و... چنين فيلم‌هايي را بايد دوباره به اکران گذاشت. حتي مي‌توان در مورد فيلم‌هايي نظير «داش آکل»، «آرامش در حضور ديگران» و... بخش‌هايي که نياز به مميزي ندارد را انتخاب کرد و در يک حالت کليپ گونه کنار هم قرارشان داد. بدين صورت روي دوره‌هاي تاريخ سينما مرور سريعي مي‌شود و البته مي‌توان در کنار اين مرور يکسري work shop يا جلسات نقد و بررسي راه اندازي کرد که نسبت به اين فيلم‌ها بازنگري شود. به نظرم اين مسائل فراتر از کارهاي تشريفاتي باعث عمق بخشيدن به نگاه ما مي‌شود و سياست‌ها را بهتر و روشنگرانه‌تر تعريف مي‌کند.
        وي در پاسخ به اينکه چطور مي‌شود اکران فيلم‌هاي خاطره انگيز و قديمي را به يک سنت پايدار تبديل کرد، بيان داشت: در وهله اول بايد فضاي مناسبي که قابليت پاتوق فرهنگي شدن را داشته باشد فراهم آوريم. در چنين فضاهايي کسانيکه علاقمندي‌هاي مشترکي با هم دارند فارغ از هر گونه مرزبندي‌هاي نسلي دور هم جمع مي‌شوند و با هم به گفتگو مي‌نشينند. اين مسئله مي‌‌تواند يک نوع رونق و ارتقا فرهنگي را به طور طبيعي و خودجوش ايجاد بکند. مشروط بر اينکه همانطور که اشاره کردم چنين گردهمايي‌هايي را نبايد سليقه‌اي برگزار کرد. به شکلي که تنها آثاري به نمايش در آيد که از زاويه ديد سياست گذار تاييد شده باشد. به عقيده من «قيصر» در قياس با «آرامش در حضور ديگران» و «گاو» در مخاطب شناسي متکثر و گسترده به مراتب تاثير بيشتري در سينماي ما گذاشت، اما الان متاسفانه امکان نمايش‌ اين فيلم نيست. تقسيم‌بندي و توازن صحيحي بايد انجام بگيرد و ما نبايد قضيه را خيلي جهت گيري شده برگزار و محدود کنيم.
         

         

        نقش خاطره بر پرده نقره‌اي!

        منبع: http://www.banifilm.ir


        +10


        ارسال این مطلب برای دوستان شما

        مطالب مرتبط

        ارسال نظر

        نام:*
        ایمیل:*
        متن نظر:
        پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
        کد را وارد کنید: *
        © Copyright 2013-2014 Fans Cloob . All Rights Reserved & Design by Taktaz Group